Monday, March 30, 2009

Bersih dan Kotor

Antara yang bersih dan kotor, yang mana lebih kuat.

Sebelum memulakan perbincangan ini, ada baiknya kita perjelaskan dahulu perbezaan antara yang bersih dan kotor supaya tidak timbul kekeliruan. Saya berpandangan ini perlu kerana kebelakangan ini ramai seolah-oleh sudah tidak tahu atau tidak peduli lagi tentang apa yang betul dan salah. Memandangkan keadaan ini, besar kemungkinan ramai juga sudah tidak tahu atau tidak peduli lagi tentang apa yang bersih dan kotor.

Secara nyata apa yang najis itu pasti kotor. Tidak ada najis yang tidak kotor. Tidak ada najis yang bersih. Namun demikian bukan sahaja najis yang boleh dikategorikan sebagai kotor. Perkara yang bukan najis juga boleh jadi kotor.

Kata-kata. Perkataan. Ungkapan. Pastinya ia bukan najis. Pastinya ia tidak kotor sekiranya kita berbincang berkaitan kekotoran setanding najis. Perkataan sebenarnya hanyalah sekadar apa yang kita gunakan untuk membezakan antara satu perkara atau perbuatan dengan satu perkara atau perbuatan yang lain.

Walaubagaimanapun, cara penggunaan sesuatu perkataan boleh menjadikan atau membawa maksud yang kotor, walaupun kekotoran itu tidak setanding kekotoran najis. Dalam bahasa Melayu sebenarnya banyak perkataan yang sering digunakan untuk memaki, menghamun, mencarut dan merendahkan darjat sesuatu atau seseorang.

Untuk kali ini, kekotoran yang berkaitan kata-kata sebegini yang saya ingin ketengahkan.

Kembali kepada persoalan yang mana lebih kuat antara yang bersih dan yang kotor. Kita tahu bahawa yang bersih boleh membersihkan yang kotor sebagaimana yang kotor boleh mengotorkan yang bersih.  Sekiranya tahapnya sama, maka tidak boleh kita kenalpasti yang mana lebih kuat.

Sebiji gelas yang dipenuhi air bersih, dengan mudah boleh tercemar kebersihannya lalu menjadi kotor. Hanya dengan satu biji kecil tahi cicak terjatuh ke dalam gelas tersebut maka tercemarlah kebersihan keseluruhan air dalam gelas tersebut dan gelas itu sendiri. Kita sudah tentu tidak mahu lagi meminum air yang sudah tercemar itu. Bukan itu sahaja, kita pasti akan mencuci gelas tersebut supaya ia kembali bersih sebelum kita mahu menggunakannya semula, untuk minum air bersih lain yang dituang ke dalamnya.

Sebaliknya, bayangkan sebiji cawan yang dipenuhi tahi cicak. Tidak tahulah kita bagaimana cawan ini boleh dipenuhi dengan tahi cicak. Namun untuk tujuan perbincangan ini kita anggap sahaja cawan yang sedang kita ceritakan ini sudah di penuhi tahi cicak.

Titiskan setitik air bersih ke dalam cawan ini. Dapatkah air setitik ini membersihkan secawan tahi cicak?. Pasti tidak. Tuangkanlah pula setengah cawan air, menjadikan cawan tersebut dipenuhi separuh oleh air yang tadinya bersih dan separuh lagi tahi cicak yang sedia ada di dalam cawan tersebut. Separuh bahagian tahi cicak yang tadinya berada dalam cawan tersebut telah terkeluar dari cawan semasa air bersih dituang ke dalam cawan tersebut. Dapatkah air setengah cawan tersebut membersihkan cawan berisi tahi cicak tadi?. Pasti tidak.

Ambil lagi secawan air dan tuangkan ia ke dalam cawan yang berisi separuh air dan separuh tahi cicak tadi. Katakanlah dengan tuangan secawan air ini, keseluruhan tahi cicak yang tadinya berada di dalam cawan tersebut telah terkeluar semuanya. Cawan itu kini hanya dipenuhi oleh air. Tidak ada lagi tahi cicak di dalam cawan tersebut. Setakat ini kita sudah menggunakan satu titik, setengah cawan dan satu cawan air bersih dalam usaha membuang kekotoran tahi cicak dalam cawan tersebut. Adakah kita sudah berjaya membersihkannya? Pada pandangan saya tidak kerana saya sudah pasti tidak sanggup menggunakan air dalam cawan tersebut untuk membasuh kaki sekalipun apatah lagi meminumnya.

Untuk membersihkan cawan tersebut, kita perlu membuang semua tahi cicak yang ada di dalamnya terlebih dahulu. Kemudian kita gunakan span dan sabun untuk menggosok cawan tersebut. Sesudah itu, kita gunakan pula air bersih yang mengalir untuk membilas cawan tersebut. Selesai sahaja mencuci dengan begitu teliti, masih ada kemungkinan kita  belum mahu menggunakan cawan tersebut untuk minum. Sekiranya kita ada pilihan, kita akan menggunakan gelas atau cawan yang lain kerana, sekadar ingatan kita terhadap cawan yang dipenuhi tahi cicak tadi sudah cukup untuk menyebabkan tekak kita kembang.

Malah ada kemungkinan, sekiranya kita bertandang ke rumah rakan kita dan minuman dihidangkan menggunakan cawan yang mempunyai corak yang sama dengan cawan yang dipenuhi tahi cicak tadi, maka kesan kotoran tahi cicak yang kita pernah nampak masih boleh menyebabkan tekak kita kembang. Walhal, cawan yang berada di rumah kawan kita ini tiada kena mengena dengan tahi cicak. Cawan tersebut sekadar mempunyai bentuk dan corak yang sama dengan cawan yang kita ceritakan sebelumnya.

Jelas menunjukkan yang kotor itu lebih kuat dari yang bersih. Bersih yang banyak mudah dikotori dengan kekotoran yang sedikit. Sebaliknya, kekotoran yang banyak tidak dapat dibersihkan dengan bersih yang sedikit. Kita sentiasa memerlukan lebih kebersihan untuk membersihkan apa jua jenis kotoran. Selain itu, sebenarnya adalah jauh lebih mudah mengotorkan dari membersihkan. Membersihkan memerlukan usaha sedangkan mengotorkan dengan mudah boleh dilakukan walau tanpa usaha.

Dengan kesimpulan tersebut boleh juga kita simpulkan bahawa kita tidak boleh membersihkan apa juga pun dengan menggunakan peralatan atau cara yang kotor kerana alat dan cara yang kotor hanya akan mengotorkan dan tidak mungkin mampu membersihkan.

Kebelakangan ini kita sering melihat atau mungkin lebih tepat, membaca hasil tulisan yang banyak menggunakan perkataan-perkataan dan ungkapan-ungkapan kesat, kotor dan lucah. Mereka yang menulis dengan cara sedemikian menyatakan, hanya cara itu sahaja yang layak digunakan bagi membetulkan orang, kumpulan orang atau perkara yang mereka anggap salah dan kotor.

Ada juga yang menggunakan kata-kata dan ungkapan kesat, kotor dan lucah ini kerana terikut-ikut dengan tulisan-tulisan yang dibacanya. Ada pula yang menyatakan mereka sekadar membalas kata-kata makian apa yang terlebih dahulu dilemparkan terhadap mereka. Walau apa pun alasan mereka, yang nyata mereka juga menggunakan kata-kata dan ungkapan yang kesat, kotor dan lucah.

Apa juga alasan mereka, berdasarkan kepada kesan perkara kotor kepada yang bersih, kata-kata dan ungkapan mereka tidak akan dapat membersihkan dan membetulkan apa juga yang kotor dan salah. Mereka sebenarnya hanya menambahkan kekotoran dan kesalahan dan menyebabkan kekotoran dan kesalahan lebih berleluasa. Jika kita sendiri tidak berbuat sesuatu untuk membetulkan keadaan ini, maka janganlah kita menyalahkan orang lain apabila satu hari nanti kita semua akan hidup bergelumang dengan kekotoran dan kesalahan.

Terlintasnya idea untuk saya menghasilkan tulisan ini adalah kerana pada suatu petang, semasa saya keluar dari kereta selepas meletakkan kereta berdekatan sebuah taman permainan kanak-kanak, saya terdengar seorang kanak-kanak yang saya kira belum sampai umur persekolahan mengherdik seorang rakan sepermainannya dengan mengatakan, "Engkau ni b ke b?". Tidak sanggup saya menuliskan apa perkataan sebenar yang digunakan, cukup sekadar menyatakan b yang pertama merujuk kepada nama binatang dan b yang kedua merujuk kepada sifat seseorang yang tidak pandai.

Mungkin kehidupan yang bergelumang kekotoran dan kesalahan ini bukan sesuatu yang akan berlaku tetapi sudahpun berlaku. Berlakunya ia di pelbagai peringkat dari permainan kanak-kanak di taman permainan sehingga permainan politik di Parlimen dan laman-laman blog.

2 comments:

  1. Dear Sir,

    A brilliant analogy. I remember in the 80s, the moment Anwar just joined UMNO. Many Anwar supporters claimed that Anwar would clean UMNO from inside.

    On the other hand PAS perfectly knew the impact of Anwar joining UMNO on them. So in their ceramah they said that UMNO was a pond of s#*t and Anwar would later be covered with plenty of it.

    I without hesitation believed the PAS version. Somehow later when Anwar came out form that pond, PAS people could not sense the s#*tty smell that Anwar's was carrying. Well the political world is so funny.

    I wrote this story with no knowledge at all about your political preference. An apology is sincerely offered if you're offended. I read plenty of your comments at Wenger's, my sparing partner.

    Thank you

    ReplyDelete
  2. Mr Piggy Singh

    Thanks for your comment and if you ever feel like leaving any further comments in the future, please don't Sir me. Suffice to address me by my pen name without any salutation.

    Don't worry about my political preferences. I was never, am not and have no intention of being a member of any political party. I don't always agree or disagree with any political party. What you described in your comment could very well be the reason that I don't always support any particular political party.

    Please also note, there are not many gentleman like you around anymore, sincerely offering an apology, just in case. Many would just walk away without even realising what they say or do might have offend others.

    As you have read my comments at Wenger's you would at least know what I am against and more or less what I am for.

    Thanks.

    p.s: I appreciate you using the symbol instead of the full spelling of some words in your comment.

    ReplyDelete