Monday, March 23, 2009

Betul dan Salah

Hati saya sangat gundah dengan apa yang saya perhatikan sedang berlaku di kalangan orang Malaysia terutamanya dalam kalangan orang Melayu. Kebanyakan mereka kelihatah seperti sudah tidak peduli lagi akan apa yang betul dan salah.

Tidaklah menjadi apa-apa masaalah sekiranya kesan dari sikap tidak peduli ini menyebabkan mereka membuat lebih banyak perkara yang betul dari yang salah. Namun demikian sekiranya itu yang berlaku, tidaklah ianya sehingga mendatangkan perasaan gundah di hati saya.

Apa yang berlaku adalah sebaliknya. Terlalu banyak kesalahan yang dilakukan. Kesalahan yang kecil dan besar dilakukan saban hari. Sekiranya kesalahan-kesalahan ini terjadi tanpa disengajakan, agak mudah untuk saya menerima kerana kita hanya manusia yang memang tidak pernah sunyi dari kesilapan.

Namun hakikatnya, kesalahan kecil dan besar ini dilakukan dengan sengaja dan bukan berlaku dengan tidak sengaja. Ramai di antara orang kita yang melakukan kesalahan demi kesalahan saban hari dengan sengaja tanpa menghiraukan kesan kesalahan yang mereka lakukan. Yang anehnya, mereka sebenarnya boleh melakukan sesuatu dengan betul tetapi memilih untuk melakukan kesalahan.

Mereka yang melakukan kesalahan yang saya maksudkan ini rata-rata tidak perlu berusaha lebih untuk berbuat yang betul. Mereka tidak perlu manggunakan masa yang lebih untuk membuat perkara yang betul. Mereka tidak memerlukan masa yang lebih untuk melakukan dengan betul. Mereka MEMILIH untuk melakukan kesalahan. Ini yang menambahkan rasa gundah di hati.

Mengapa begitu ramai antara kita yang memilih untuk melakukan kesalahan sedangkan melakukan yang betul tidak memerlukan usaha atau masa yang lebih. Mengapa begitu ramai yang seolah-olah seronok dan berbangga dengan kesalahan dan kesilapan yang mereka buat. Sebagai manusia, sekuat manapun usaha kita, kita tetap akan melakukan kesilapan dan kesilapan adalah sesuatu yang sepatutnya kita cuba hindari dengan bersungguh-sungguh, pada setiap masa.

Tanpa sengaja kita memang akan melakukan kesalahan dan kesilapan. Sebagai manusia yang sempurna, itulah sifat kita. Kita sepatutnya berusaha menghindarkan kesilapan dan kesalahan dalam melakukan sesuatu perkara. Kita sepatutnya berusaha mengelakkan kesilapan dan kesalahan dalam melaksanakan sesuatu pekerjaan. Usaha bersungguh-sungguh sekalipun tidak akan dapat menghindarkan atau melepaskan kita dari melakukan kesalahan sama-sekali. Akan ada juga kesalahan dan kesilapan yang boleh di kesan kerana itulah sifat kita, tidak boleh lari dari kesilapan.

Kecil atau besar bukan ukuran kepada perkara yang salah atau betul. Memang kita mengatakan kesalahan yang kecil boleh dimaafkan. Kesilapan yang kecil mudah diampunkan berbanding dengan kesilapan dan kesalahan yang besar. Walau demikian, penting juga diingatkan bahawa kecil dan besar bukan ukuran kepada perbuatan betul atau salah.

Sekecil manapun kesalahan yang dibuat, ianya tetap salah kerana yang salah memang tetap salah. Begitu juga, berbuat sesuatu yang betul tetap betul tanpa mengira berapa besar perkara atau pekerjaan itu kerana yang betul akan tetap betul. Ini bertepatan dengan sifat betul dan salah itu sendiri.

Perhatikan sekeliling kita dan cuba kenalpasti perlakuan dan perbuatan yang betul dan salah di sekeliling kita. Sekiranya kita masih peka, dengan mudah kita dapat melihat akan kesilapan dan kesalahan samaada yang besar atau yang kecil yang berlaku di sekeliling kita. Sekiranya kita sudah lupa bagaimana menilai dan membezakan antara sesuatu yang salah dan betul, maka kita tidak akan dapat mengasingkan perbuatan dan perlakuan yang betul dari yang salah.

Mungkin kerana itu ramai di antara kita sudah tidak peduli lagi samaada mereka melakukan yang betul atau salah. Mungkin kerana itu ramai pula yang kelihatan sengaja melakukan kesalahan. Mereka sebenarnya sudah tidak lagi tahu dan tidak dapat membezakan antara yang betul dan salah.

Penting atau tidak? Apa juga jawapannya, yang lebih penting bukan orang lain tetapi diri kita sendiri. Bila kali terakhir kita bertanya pada diri kita sendiri, adakah aku melakukan perkara yang betul?

No comments:

Post a Comment