Monday, March 23, 2009

Kerusi

Pada hari Ahad 22 Mar 2009, akhbar The Sunday Star melapurkan sesuatu yang sangat menarik berhubung dengan kerusi. Di bawah tajuk "Big bang ends with a whimper", akhbar tersebut melapurkan bagaimana Dewan Rakyat yang bersidang telah berjalan dengan perbincangan dan keputusan yang panas.

Dewan tersebut telah merakamkan pelbagai hujah dari kedua-dua pihak kerajaan dan pembangkang dalam membahaskan pelbagai isu. Suasana hangat berlangsung sehingga hari Khamis namun akhirnya dua kementrian terlepas dari sebarang persoalan kerana tiada seorang pun Ahli Parlimen yang bangun untuk membahaskan isu yang diketengahkan.

Lewat petang hari Khamis tersebut, Dewan Rakyat nyata sudah tidak cukup 'quorum'. Persidangan Dewan Rakyat ditangguhkan pada jam 08.05 malam dan pada ketika itu hanya 18 orang Ahli Parlimen berada dalam dewan.

222 kerusi parlimen. 140 kerusi MP kerajaan. 82 kerusi MP pembangkang. Hanya 18 kerusi diduduki. 204 kerusi kosong dan keseluruhan rakyat Malaysia telah menyerahkan masa kini dan masa depan negara kepada mereka yang sepatutnya menduduki kerusi-kerusi kosong ini.

Mereka-mereka ini telah berhempas pulas bagi mendapat hak untuk duduk di atas kerusi-kerusi ini. Mereka berebut-rebut sehingga ada yang putus peesahabatan malah persaudaraan hanya untuk mendapatkan hak ke atas kerusi-kerusi ini. Ada yang bertengkar, bergaduh malah mengikut sejarah, ada yang membunuh dan dibunuh hanya kerana kerusi-kerusi ini. Kerusi-kerusi yang tinggal kosong pada waktu ia sepatutnya diduduki.

Mereka berkempen untuk mendapat hak menduduki kerusi-kerusi ini. Mereka bukan berkempen secara berseorangan. Mereka berkempen dengan jentera kempen masing-masing. Jentera kempen mereka melibatkan ratusan ribu orang. Jentera kempen mereka termasuk jentera-jentera yang tidak sepatutnya dikerah untuk turut berkempen.

Perbelanjaan kempen mereka melibatkan ratusan juta ringgit. Jumlah wang yang sangat besar sehingga ada pihak mendakwa sebuah parti politik utama negara masih belum membayar hutang sebahagian kos kempen pilihanraya tahun 2004. Perbelanjaan yang amat besar bagi memastikan kemenangan ke atas hak untuk duduk di atas kerusi-kerusi di Dewan Rakyat ini.

Keistimewaan kerusi-kerusi ini memang tidak boleh disangkal. Hanya dengan memenangi hak menduduki kerusi-kerusi ini, pemenang dengan serta merta menjadi orang Yang Berhormat. Tidak penting apa atau bagaimana kedudukan pemenang ini sebelum dia menang. Sebaik sahaja dia menang, dia terus menjadi Yang Berhormat. Kemenangan ke atas hak menduduki kerusi-kerusi ini memang datang dengan penghormatan sebegitu.

Walaubagaimanapun, hak yang mereka menangi semasa pilihanraya bukanlah hak yang mutlak. Hak ini mungkin dibatalkan dengan persetujuan majoriti antara mereka sendiri. Apabila ini berlaku, Ahli Parlimen yang dibatalkan hak akan meraung untuk menyatakan rasa tidak puas hati. Rakan-rakan yang lain juga akan bertempik dan meluahkan rasa tidak setuju. Sebaliknya mereka yang berada di pihak lagi satu akan meggendang meja bagi menghasilkan bunyi yang lebih kuat dan menandingi raungan dan tempikan kumpulan yang tidak bersetuju.

Sayangnya, setelah bersusah payah untuk memenangi kerusi-kerusi keramat ini, ramai antara mereka yang tidak mengendahkan kerusi mereka masing-masing. Ramai yang meninggalkan kerusi mereka pada waktu-waktu yang sepatutnya mereka berada di tempat kerusi mereka. Apa tidaknya, dari 222 kerusi, hanya 18 sahaja yang masih berisi?

No comments:

Post a Comment